Program Dapur It'am 3.0 dianjurkan kembali bermula hari ini

15/02/2021 04:39 PM

KUALA LUMPUR, 15 Feb -- Program Dapur It'am 3.0 kembali dianjurkan di 56 buah masjid dan surau terpilih di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan bermula hari ini sehingga 11 April.

Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dalam satu kenyataan memaklumkan, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) memperuntukkan RM1.34 juta bagi pelaksanaan program berkenaan yang menyediakan makanan bermasak percuma kepada golongan memerlukan.

Pogram berkonsepkan 'soup kitchen' yang berpusat di masjid dan surau di seluruh Wilayah Persekutuan itu merupakan kesinambungan inisiatif program yang dimulakan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepanjang bulan Ramadan tahun lepas.

Menurut JAWI kira-kira 300 pek makanan bermasak sehari akan diedarkan pada waktu tengah hari melalui wakil penduduk atau khidmat penghantar makanan.

“Seramai 134,400 orang dijangka menerima manfaat daripada inisiatif itu yang terdiri daripada petugas barisan hadapan, petugas kebersihan, pemandu e-hailing, asnaf dan golongan B40, rakan kejiranan bukan Muslim serta lain-lain golongan yang terkesan dan memerlukan di sekitar Wilayah Persekutuan.

“Program ini adalah tanda keprihatinan terhadap golongan yang terkesan dan memerlukan dengan menyasarkan sifar lapar atau setiap keluarga mempunyai makanan di atas meja setiap hari dalam mendepani tempoh getir pandemik COVID-19 yang melanda negara,” menurut kenyataan itu di sini hari ini.

-- BERNAMA

 

PERTUBUHAN BERITA NASIONAL MALAYSIA (BERNAMA)
Wisma BERNAMA
No. 28 Jalan BERNAMA,
Off Jalan Tun Razak,
50400 Kuala Lumpur
Malaysia

+603-2693 9933
helpdesk[at]bernama.com

Kategori

Berita
Rohani Ramadan
Waktu Berbuka
Video

Ikut Kami

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan