Katil pesakit COVID-19 kategori 3, 4 ditambah di PKRC MAEPS

26/04/2021 08:21 PM

SERDANG, 26 April  -- Bilangan katil untuk menampung pesakit COVID-19 kategori tiga dan empat akan ditambah di Dewan A Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 (PKRC) Bersepadu 2.0 Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS).

Pengarah pusat berkenaan Dr Shahabuddin Ibrahim berkata perancangan sedang dibuat untuk menambah 800 katil bujang khusus untuk merawat kategori kritikal di dewan tersebut bagi mengurangkan kesesakan pesakit COVID-19 khususnya di Hospital Sungai Buloh dan Hospital Kuala Lumpur.

Beliau berkata Dewan A mampu menempatkan 2,960 katil dua tingkat untuk tingkatkan kapasiti rawatan namun untuk pesakit kritikal, hanya katil bujang akan digunakan.

“Apabila kita pakai katil bujang, kapasiti akan berkurangan tapi dapat menampung kategori pesakit yang lebih serius lagi,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Barakah Ramadan yang dirasmikan Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Mohammad Mentek, di sini hari ini.

Kategori tiga pesakit COVID-19 adalah mereka yang bergejala dengan radang paru-paru manakala kategori empat adalah mereka yang bergejala dengan radang paru-paru dan memerlukan bantuan oksigen.

Dr Shahabuddin berkata setakat ini, PKRC Bersepadu 2.0 telah merawat lebih 78,000 pesakit COVID-19 dengan 2,400 pesakit masih dirawat buat masa ini.

Katanya, sebanyak 1,200 petugas barisan hadapan telah divaksinasi di fasiliti berkenaan yang juga Pusat Pemberian Vaksin (PPV) utama di kawasan Lembah Klang.

Malaysia hari ini mencatatkan 2,776 kes positif baharu COVID-19 selain 13 kematian dilaporkan dalam tempoh 24 jam lepas, menjadikan jumlah kumulatif kes COVID-19 mencecah 395,718 kes.

Sementara itu, Mohammad ketika berucap pada majlis itu mengalu-alukan penglibatan syarikat berkaitan kerajaan dan pihak lain agar menyalurkan sumbangan kepada PKRC Bersepadu 2.0 sebagai tanda penghargaan kepada petugas barisan hadapan selain menyantuni pesakit COVID-19 yang dirawat di pusat itu.

Program yang dijalankan dengan kerjasama Persatuan Suri dan Anggota Wanita Perkhidmatan Awam Malaysia (PUSPANITA) cawangan Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) dan Jabatan Komunikasi Komuniti itu juga menyaksikan pengagihan bubur lambuk kepada petugas dan pesakit di pusat berkenaan.

-- BERNAMA

PERTUBUHAN BERITA NASIONAL MALAYSIA (BERNAMA)
Wisma BERNAMA
No. 28 Jalan BERNAMA,
Off Jalan Tun Razak,
50400 Kuala Lumpur
Malaysia

+603-2693 9933
helpdesk[at]bernama.com

Kategori

Berita
Rohani Ramadan
Waktu Berbuka
Video

Ikut Kami

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan