KPDNHEP Melaka pantau penjual daging tepi jalan

11/05/2021 01:02 PM

MELAKA, 11 Mei  -- Penjual daging lembu di tepi jalan sempena Aidilfitri ini diingatkan agar mematuhi harga yang ditetapkan dalam Skim Harga Maksimum Musim Perayaan Hari Raya Puasa (SHMMP) 2021.

Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Melaka Norena Jaafar berkata ini bagi mengelakkan peniaga tersebut dikenakan kompaun atau denda memandangkan pemantauan penguatkuasaan bukan sahaja dilakukan di pasar malah melibatkan premis jualan di tepi jalan.

“Pemantauan dilakukan pada pagi dan petang terutama tiga hari terakhir Ramadan ini memandangkan ramai pengguna membeli daging di tepi jalan sebab ingat harganya murah.

“Malah mereka juga diberi amaran agar tidak mencampurkan antara daging segar dan beku lalu dijual dengan harga yang mahal,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Norena berkata walaupun tiada laporan diterima setakat ini selepas tindakan segelintir peniaga di Pasar Awam Bachang di sini yang ‘melembutkan’ daging beku dan menjualnya sebagai daging segar terbongkar, pemantauan terus dilakukan memandangkan pihak KPDNHEP mengamalkan dasar polisi tidak berkompromi terhadap sebarang salah laku peniaga.

Dalam pada itu, sebanyak 704 pemeriksaan berkaitan penguatkuasaan SHMMP telah dijalankan sepanjang musim perayaan ini di seluruh Melaka dan pihaknya telah mengeluarkan enam kompaun berjumlah RM600 membabitkan kesalahan berkaitan penandaan harga.

“Kesalahan yang dilakukan peniaga melibatkan penandaan harga yang mana peniaga gagal meletakkan tanda harga berwarna merah jambu bagi barangan harga terkawal sepanjang musim perayaan ini.

“Ada di antara mereka yang benar-benar lupa dan ada yang sengaja tidak mahu meletakkan dengan harapan dapat mengelirukan pengguna semasa membeli,” katanya yang menjelaskan pemantauan serta pemeriksaan sepanjang musim perayaan kali ini melibatkan 69 anggota penguat kuasa. 

-- BERNAMA

 

 

PERTUBUHAN BERITA NASIONAL MALAYSIA (BERNAMA)
Wisma BERNAMA
No. 28 Jalan BERNAMA,
Off Jalan Tun Razak,
50400 Kuala Lumpur
Malaysia

+603-2693 9933
helpdesk[at]bernama.com

Kategori

Berita
Rohani Ramadan
Waktu Berbuka
Video

Ikut Kami

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan