Israel buka semula lintasan utama dengan Gaza bagi meningkatkan ekonomi

26/04/2022 05:32 PM

GAZA, 26 April (Bernama) -- Israel pada Selasa memutuskan untuk membuka semula lintazan Erez di utara Semenanjung Gaza selepas mengalami kerugian ekonomi di kawasan pinggir pantai itu.

"Selepas membuat penilaian keselamatan, Israel memutuskan untuk membenarkan semula kemasukan pekerja dan pedagang dari Gaza ke Israel melalui Erez mulai Selasa," lapor Xinhua memetik kenyataan Mejar Jeneral Ghassan Alyan, penyelaras Aktiviti Kerajaan di wilayah Palestin.

"Keputusan membuka semula lintasan itu kepada golongan pedagang dan pekerja, serta langkah-langkah awam lain adalah bersyarat demi mengekalkan keselamatan dan kestabilan di rantau berkenaan," menurut kenyataan itu.

Israel menutup lintasan Erez pada Ahad selepas penyerang tidak dikenali melancarkan beberapa roket dari Semenanjung Gaza ke selatan Israel.

Kejadian berlaku dipercayai akibat ketegangan yang memuncak di Baitulmaqdis Timur dan kempen penangkapan di Tebing Barat ketika Ramadan.

Pakar ekonomi Gaza berkata membenarkan kemasukan di lintasan itu akan mengurangkan kemerosotan ekonomi selama lebih 15 tahun akibat sekatan Israel.

Kira-kira 12,000 pekerja dan pedagang Palestin menyeberangi Semenanjung Gaza ke Israel setiap hari, menjana pendapatan sebanyak lima juta Shekel Israel (US$1.52 juta). 

Pendapatan itu yang sepatutnya masuk ke Gaza melalui pekerja bakal mengurangkan krisis ekonomi, dan sosial penduduk Palestin.

-- BERNAMA

 

PERTUBUHAN BERITA NASIONAL MALAYSIA (BERNAMA)
Wisma BERNAMA
No. 28 Jalan BERNAMA,
Off Jalan Tun Razak,
50400 Kuala Lumpur
Malaysia

+603-2693 9933
helpdesk[at]bernama.com

Kategori

Berita
Rohani Ramadan
Waktu Berbuka
Video

Ikut Kami

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan