Kebanjiran Pelancong Singapura Beri Impak Positif - Tourism Johor

03/04/2024 03:04 PM

ISKANDAR PUTERI, 3 April (Bernama) -- Kebanjiran pelancong warga Singapura berbelanja dan membeli kelengkapan sempena sambutan Aidilfitri di Johor, terutama di bandar raya Johor Bahru pada bulan Ramadan ini, memberikan impak yang positif kepada sektor pelancongan dan menjana limpahan ekonomi.

Pengarah Tourism Johor Sharil Nizam Abdul Rahim berkata antara kawasan menjadi tumpuan pelancong dari republik itu ialah bazar Ramadan, Pasar Borong Pandan, Bandar Baru Uda serta pusat beli belah di sekitar bandar raya itu.

“Kebanjiran pelancong dari Singapura pada tahun ini berbeza berbanding tahun sebelum ini, bazar Ramadan juga tidak kira di mana lokasi, memang ramai sangat orang.

“Apabila ada orang berbelanja di negara kita ia suatu perkara yang bagus dari sudut ekonomi, sebab selepas pandemik COVID-19 melanda peniaga perlu menjana pendapatan, ini juga masa untuk kita bekerja lebih keras tarik mereka melawat tempat menarik dan berbelanja di negeri ini,” katanya pada sidang media selepas melawat produk pelancongan di UMCity Medini Lakeside di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kebanjiran warga Singapura berbelanja di negeri itu pada bulan Ramadan.

Sharil Nizam dalam pada itu berkata orang ramai perlu merancang perjalanan untuk berbelanja bagi mengelakkan kesesakan jalan raya, terutama di sekitar bandar raya Johor Bahru.

“Kesesakan jalan raya ini, di mana-mana pun sesak seperti di Kuala Lumpur atau negeri lain. Jadi, pada saya, aturkan perjalanan terlebih dahulu.

“Bagi warga Singapura, kita faham mereka masuk ke Johor kebiasaannya pada hujung minggu, jadi kita cari waktu lain untuk berbelanja,” katanya.

-- BERNAMA

PERTUBUHAN BERITA NASIONAL MALAYSIA (BERNAMA)
Wisma BERNAMA
No. 28 Jalan BERNAMA,
Off Jalan Tun Razak,
50400 Kuala Lumpur
Malaysia

+603-2693 9933
helpdesk[at]bernama.com

Kategori

Berita
Rohani Ramadan
Waktu Berbuka
Video

Ikut Kami

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan