Marhan kembali ketuai Speedy Tigers di Piala Dunia

29/12/2022 06:17 PM

KUALA LUMPUR, 29 Dis (Bernama) -- Kapten Muhammad Marhan Mohd Jalil kembali mengetuai pasukan hoki kebangsaan bagi menghadapi cabaran Piala Dunia 2023, bermula 13-29 Jan di Bhubaneswar dan Rourkela, India.

Pemain pertahanan berusia 32 tahun yang patah jari kaki kanan ketika perlawanan persahabatan menentang Perancis pada Jelajah Belgium, Oktober lepas, antara 18 pemain disenaraikan dalam skuad Speedy Tigers bagi saingan kali ini.

Pengurus pasukan Datuk Mirnawan Nawawi turut mengesahkan bahawa Muhammad Shahril Saabah juga pulih dari kecederaan otot betis untuk memperkuatkan jentera serangan Malaysia yang menduduki ranking ke-11 dunia, dalam memburu sasaran mara ke pusingan kalah mati di Piala Dunia.

Kehadiran Muhammad Marhan, yang mempunyai 278 caps (penampilan) dan Muhammad Shahril (148 caps) setelah terlepas Piala Sultan Azlan Shah pada awal bulan lepas dan Kejohanan Hoki Piala Negara-Negara di Afrika Selatan baru-baru ini pastinya menghadirkan tonik tambahan buat pasukan itu.

“Kita juga telah meletakkan dua pemain muda - Tengku Nasrul Ikmal Hakimie Tengku Abd Rahim, 21, dan Shahmie Irfan Suhaimi, 20, - dalam senarai simpanan yang akan sentiasa bersiap sedia sekiranya mana-mana pemain daripada senarai 18 itu tidak dapat beraksi.

“Kita telah membuat persiapan rapi di dalam dan luar negara sejak awal tahun ini lagi. Harap semua pemain dipilih dapat mempamerkan aksi terbaik untuk membantu pasukan meraih tiga teratas pada saingan peringkat kumpulan untuk mara ke pusingan kalah mati,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Sementara itu, ketua jurulatih A. Arul Selvaraj meletakkan harapan tinggi ke atas penyerang muda Shello Silverius untuk menampilkan aksi terbaik walaupun pemain itu belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan patah tangan kiri ketika Kejohanan Piala Negara-Negara.

Arul Selvaraj berkata Shello, yang muncul pemain terbaik Piala Sultan Azlan Shah di Ipoh ketika membantu skuad negara meraih gelaran sulung kejohanan jemputan itu telah mendapat kelulusan daripada pasukan perubatan dan mampu memegang kayu hoki pada minggu depan.

“Kita ada 17 hari lagi sebelum aksi pertama, jadi saya tidak risau jika beliau masih tidak dapat memegang kayu hoki untuk beberapa hari ini. Dia seorang pemain yang cergas dan bijak, saya yakin dengannya,” katanya.

Beliau turut menegaskan bahawa aksi positif menentang pasukan ketiga dunia, Belanda pada perlawanan pertama penting bagi mengekalkan momentum pada baki dua aksi peringkat kumpulan.

Skuad negara akan berlepas pada 6 Jan depan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan di Bhubaneswar dan Rourkela, yang terletak di negeri pantai timur India, Odisha, menjelang aksi pemanas badan menentang Sepanyol pada 11 Jan.

Malaysia akan membuka kempen Kumpulan C dengan aksi mendebarkan menentang juara tiga kali Belanda pada 14 Jan, diikuti aksi lawan Chile (ke-22 dunia) pada 16 Jan, kedua-duanya di Stadium Hoki Antarabangsa Birsa Munda, sebelum menamatkan saingan kumpulan berdepan New Zealand (kesembilan dunia) pada 19 Jan di Stadium Hoki Kalinga, Bhubaneswar.

Mengikut format kejohanan, juara kumpulan akan terus mara ke suku akhir, manakala pasukan di tempat kedua dan ketiga akan beraksi menentang pasukan Kumpulan D (England, India, Sepanyol, Wales) pada pusingan kalah mati untuk slot ke suku akhir.

Berikut senarai 18 pemain hoki kebangsaan yang akan mewakili negara pada Piala Dunia 2023:

 

NO

NAMA

POSISI

CAPS

1

MUHAMMAD HAFIZUDDIN OTHMAN

PENJAGA GOL

85

2

ADRIAN ANDY ALBERT

PENJAGA GOL

10

3

MUHAMMAD RAZIE ABD RAHIM

PERTAHANAN

306

4

MUHAMMAD MARHAN MOHD JALIL

PERTAHANAN

278

5

MUHAMMAD NAJMI FARIZAL JAZLAN

PERTAHANAN

102

6

ZULPIDAUS MIZUN

PERTAHANAN

26

7

MUHAMMAD AMINUDDIN MOHD ZAIN

PERTAHANAN

11

8

MUHAMMAD AMIRUL HAMIZAN AZAHAR

PERTAHANAN

11

9

MEOR MUHAMMAD AZUAN HASSAN

TENGAH

174

10

FAIZ HELMI JALI

TENGAH

191

11

MUHAMMAD FIRHAN ASHAARI

TENGAH

186

12

MOHAMAD ASHRAN HAMSANI

TENGAH

50

13

MUHAMMAD NAJIB ABU HASSAN

TENGAH

51

14

FAIZAL SAARI

PENYERANG

266

15

MUHAMMAD SHAHRIL SAABAH

PENYERANG

148

16

NORSYAFIQ SUMANTRI

PENYERANG

86

17

MUHAMAD RAMADAN ROSLI

PENYERANG

92

18

SHELLO SILVERIUS

PENYERANG

20

-- BERNAMA